poniedziałek, 18 czerwca 2012

Czerwono mi

Ano można. Można też mieć uczulenie i nie móc ich jeść.
Pomidor był jednym z niewielu warzyw, które jadłam w dzieciństwie, większość wypluwałam. Kapusta, marchewka, seler, cebula, pietruszka (również natka), sałata - były dla mnie niejadalne.

Co z pomidora?
  1. Przystawka

    Ciasteczka z pomidorami, pesto i mozarellą

    Przepis banalny i bardzo szybki (o ile sobie ktoś nie wymyśli robienia w domu ciasta francuskiego, chociaż, przyznam się, miałam taki zamiar pewnego dnia).
    • 450-500g mrożonego, kupnego ciasta francuskiego
    • 3 pomidory, niezbyt duże
    • 20dag twardej mozarelli
    • słoiczek pesto (które również można robić na własną rękę, ale ja, niestety, nie mam melaxera)
    • świeże listki bazylii do dekoracji (najlepiej takiej wyhodowanej z nasionek na własnym balkonie)
    Ja to ciasto, po rozmrożeniu, jeszcze zazwyczaj rozwałkowuje, bo nieraz ma nawet ok. 1cm grubości. Wycinam kółka o średnicy ok. 7cm. Pomidory parzę, obieram ze skóry i kroję na plastry. Dobrze jest wybrać pomidory, które mają mało "wody" w środku (moja babcia hodowała takie i nazywała je "bawole serca" - składały się prawie z samego miąższu). Mozarellę trę na tarce z drobnymi oczkami. Krążki ciasta smaruję pesto, ale nie do samych brzegow, kładę na ciacho plaster pomidora i posypuję mozarellą. Piekę w piekarniku nagrzanym do 200st. przez jakieś 20 minut - ciasto się musi przyrumienić ładnie. Na koniec dekoruję listkiem bazylii :)
     
  2. Zupa

    Zupa pomidorowa
    • 6 dużych pomidorów
    • mała marchewka
    • cebula
    • litr mleka
    • łyżka masła
    • łyżka oliwy
    • sól, 2 łyżeczki cukru, bazylia
    Pomidory należy sparzyć i obrać ze skóry, pokroić na grubą kostkę. W garnku rozgrzewamy oliwę z masłem i wrzucamy posiekaną cebulę, szklimy. Marchewkę kroję w kostkę i razem z pomidorami wrzucam na tłuszcz. Pomidory muszą się rozsmażyć, a potem zostać rozmiksowane blenderem.Wlewamy do paćki pomidorowej mleko, doprawiamy do smaku solą, cukrem i bazylią. Pyszna, pożywna, gęsta zupa - ja lubię z makaronem.
  3. Pierwsze danie

    Spaghetti w sosie śmietanowym z suszonymi pomidorami

    • kubeczek śmietanki 30% (130g)
    • 8 płatków suszonego pomidora w oleju (ten olej świetnie aromatyzuje sos)
    • średnia cebula
    • 3 ząbki czosnku
    • połowa podwójnej piersi z kurczaka
    • 4 pieczarki
    • biały pieprz, gałka muszkatołowa, papryka słodka i ostra, sól
    • łyżka masła
    • makaron dla 2 osób
    Posiekaną cebulkę wraz z przeciśniętym czosnkiem i pomidorami pociętymi w kostkę podsmażam na maśle z olejem z pomidorów. Umyte pieczarki kroję w plastry i dorzucam na patelnię i smażę, aż woda odparuje, solę. Kurczaka kroję w paski i wrzucam do tego, co już podsmażone. Śmietankę wlewam dopiero kiedy kurczak nie jest już różowy, doprowadzam do wrzenia i duszę sos przez ok. 15 minut. Na koniec doprawiam białym pieprzem, gałką i papryką. Makaron ugotowany odcedzam, hartuję zimną wodą, znowu odcedzam i wrzucam do sosu, dokładnie mieszam i podgrzewam lekko. Gotowe.

  4. Danie główne

    Ciężko mi się było zdecydować, ale jest:

    Pieczone pomidory nadziewane serem feta
    • paczka siekanego szpinaku mrożonego
    • 3 ząbki czosnku
    • 2 opakowania sera feta
    • 4 dorodne pomidory
    • 2 łyżki masła
    • biały pieprz, sól
    • ryż (lub kuskus - ja wolę) dla 2 osób
    • natka pietruszki

    Szpinak podsmażam z przeciśniętym czosnkiem na maśle aż woda odparuje, doprawiam solą i pieprzem. Ser rozgniatam widelcem i mieszam ze szpinakiem. Pomidory dokładnie myję, odcinam "czapeczkę", wydrążam miąższ (można go dodać do zupy). Upycham w pomidorach farsz, przykrywam czapeczką i wrzucam tak przygotowane cudo do piekarnika rozgrzanego do 18o stopni na jakieś 15 minut. Podaję tak upieczonego pomidora na ryżu lub kuskusie i posypuję siekaną pietruszką.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz